מדוע גוגל לא מיידעת אודות פגיעה אלגוריתמית

במאמרו של עמית אדלר עבור גולשי הבלוג שלי מספר לנו על מדוע גוגל לא מעדכנת אותנו כבר על עונשים ושינויים באלגוריתם החיפוש. האם נמאס לה לעדכן את האויב כמו שעמית כתב?
בפוסט שכתבתי בגלגול אחר, באתר Zap Digital, ציינתי שלגוגל נמאס ליידע את "האויב" בכל שינוי ושיפור באלגוריתמים שלה. מאז אפריל 2012 הופסק זרם העדכונים בבלוג Inside Search, ומאז שעדכון פנדה שולב סופית באלגוריתם – גם הפרסומים אודותיו פסקו (מלבד ההודעה שהוא מתעדכן במהלך שליש-חודש בכל פעם).

באותה נשימה של הפסקת פרסומי העדכונים האלגוריתמיים, שיפרה גוגל דווקא את הדיווח אודות ענישה ידנית. כלי מנהל האתרים מיידע אודות 10 סוגים של עונשים ידניים (Manual Actions), וגוגל אף הוסיפה פירוט נרחב אודותם במרכז העזרה למנהלי אתרים.

ושוב אני חוזר על אותה שאלה נושנה:

מדוע ליידע אודות עונש ידני אבל לא אודות סינון אלגוריתמי?

לכאורה לגוגל קשה יותר ליידע אותנו על ענישה אלגוריתמית, מכיוון שהיא הרבה יותר נפוצה מזו הידנית. רק כ- 2% מהאתרים נפגעים מעונש ידני, לעומת כל השאר שמסוננים על-ידי הפילטרים האוטומטיים של האלגוריתמים השונים.

אלא שמסתבר שזו לא ממש עבודה קשה כפי שנדמה. תשובתו של ג'ון מולר באחד מפורומי התמיכה של גוגל, היא עדות לכך שבגוגל יודעים יפה מאוד מתי האתר ספג פגיעה מאחד או יותר מבעלי החיים שלה (פנדה, פינגווין ואולי אפילו יונק הדבש, למרות שזה האחרון אינו עדכון אלגוריתמי אלא עדכון של תשתית האלגוריתם עצמו).

ג'ון מולר כותב בפורום תמיכה של גוגל
ג'ון מולר כותב בפורום תמיכה של גוגל

אם כך מדוע גוגל לא שולחת הודעות גם על סינון אלגוריתמי?

התשובה הראשונה והמתבקשת ביותר היא – "ככה".

כמו שכולנו יודעים, גוגל היא גוגל והיא ממש לא חייבת לנו דבר וחצי-דבר. גוגל עושה רק מה שטוב לגוגל, גם אם זה נעטף בציפוי מתקתק של "טובת הגולש" ושאר סופרלטיבים. עובדה היא שאחרי שהשתלטה כמעט כליל על מגוון תעשיות (חיפוש, פרסום, סלולר), גוגל מתעתדת להשליט סדר גם בתחומים נוספים, מחוץ לקווי הווירטואל של האינטרנט.

תשובה שנייה ויותר מעמיקה, נוגעת כנראה בנימים הנסתרים ביותר של החיפוש בגוגל. תארו לעצמכם שבדומה להודעות העונשים הידניים, הכוללים גם דוגמאות לקישורים בעייתיים, תקבלו סוג דומה של הודעות גם אודות פגיעת פנדה או פינגווין.

ככל שגוגל תספק לנו יותר מידע אודות הגורמים שסיננו את האתר שלנו, כך היא בעצם מסתכנת בחשיפת הגורמים הללו. אם נקבל הודעה על פגיעת פנדה, עם דוגמאות לעמודים הבעייתיים, אומנם נוכל לתקן הכול מיידית – אבל במקביל גם נבין כיצד פועל הסנן הזה, ולהבא אולי נוכל גם להתחמק מהרדאר שלו. כנראה שזה לא משהו שגוגל ששה לקראתו.

הבעיה הזו תקפה ביתר-שאת כשמדובר בעדכון פינגווין, אחד המסתוריים והקשים יותר לפענוח עד ימינו. אם מנהלי אתרים יתחילו לקבל הודעות על פגיעת פינגווין, עם דוגמאות לקישורים ו/או למקורות שחוללו את הבעיה – הרי לנו מתכון לניצחון על אותה ציפור, שמנקרת אתרים למוות.

הודעות על סינון אוטומטי פשוט יחשפו הרבה יותר פרמטרים מהאלגוריתמים המסננים, מה שיאפשר התחכמות גדולה יותר בעתיד. אך בעצם ניתן לומר זאת גם על הודעות הענישה הידנית, שהרי המדרגים האנושיים של גוגל (Human Raters) פועלים גם הם לפי מסכת הוראות קבועה (שמשתנה בהתאם לצורך).

מעבר לכך, עצם העובדה שיש בכלל ענישה ידנית היא עדות לכך שהאלגוריתמים אינם מושלמים. לא תמיד הם מצליחים לעלות על התחכמויות בכוחות עצמם, וזקוקים ליד אנושית מכוונת שתלמד אותם ותשפר את יכולותיהם להבא (Machine Learning).

אם גם ההודעות הידניות חושפות טפח מהפרמטרים של גוגל, מדוע הן מוצגות למנהל האתר? כאן כבר קשה יותר לנחש מה עשויה להיות התשובה, אבל עצם המחשבה על ההבדל בין שני הסוגים – אוטומטי לעומת ידני – נותנת תקווה לעתיד. באיזה אופן?

אם לגוגל לא אכפת לחשוף מעט מהפרמטרים שלה בהודעות הידניות, כנראה שבעתיד לא יהיה אכפת לה לשלוח הודעות גם על סינון אלגוריתמי. גם בארי שוורץ, מנהל אתר Search Engine Round Table, יצא (וממשיך לצאת) בקריאה מתמשכת לגוגל לספק מידע גם על סינוני אלגוריתם, ולא רק על ענישה ידנית. מידע מהסוג הזה בהחלט יקל על עבודתם של מנהלי אתרים.

עמית אדלר
עמית אדלר

עמית אדלר

עמית אדלר הוא מקדם אתרים ואיש תוכן, בעל תואר שני בפילוסופיה וחפרן לא קטן. עובד בחברת websem ומשתדל שהביטוי "תוכן איכותי" יהיה תמיד נר לרגלי ה-SEO שלו.

5 תגובות על “מדוע גוגל לא מיידעת אודות פגיעה אלגוריתמית

  • דצמבר 26, 2013 11:31 am

    ברור שגוגל לא שואלת כלום…..!

    הגב
  • דצמבר 26, 2013 1:30 pm

    כמו שציינתי, זו התשובה הכי קלה והכי מתבקשת. לכן ראיתי צורך לתת תשובה נוספת, למרות שבעצם דבר לא ידוע.

    הגב
  • דצמבר 26, 2013 2:15 pm

    גוגל לא תחשוף אפעם את יכולות הסינון ו"איך האלגוריתם עובד".
    אבל אם זאת קיימים הרבה אנשים שכן יכולים להעריך ע"י כך שעשו ניסויים..אבל בכל מקרה זה לא יקרה עכשיו…

    הגב
  • דצמבר 26, 2013 10:40 pm

    היי עמית אחלה מאמר אבל האמת שנראה לי שבחלק מהמקרים גוגל שולחים התראות בעלות תועלת אומנם טכניות אבל התראות שיכולות לאותת לבעלי האתרים על אינדיקציה לבעיות עם פוטנציאל להשפיע על דירוגי האלגוריתם.
    ביניהם התראות על דפים חשובים שנחסמונמחקו, שגיאות סריקה מרובות, שינויים דרסטיים בחשיפת האתר או בתנועה האורגנית שהוא מקבל, וכמו כן התראות על רוגלות או ווירוסים.

    למרות שלא נראה שההתראות שהזכרתי תוזכרו במאמר לדעתי יש להם חשיבות ואני בטוח שלא נראה התראות יותר נקודתיות ופחות טכניות בזמן הקרוב.
    למרות זאת הנחיות האיכות של גוגל מכווינות את בעלי האתרים לנהוג ולנהל את האתרים בצורה שתתחבב על האלגוריתם שלהם, אך לא נראה שבעלי האתרים עדיין מצליחים להבין וליישם את המלצותיהם

    הגב
  • דצמבר 30, 2013 7:03 pm

    היי מנשה, אני בהחלט מודע לכל ההתראות שגוגל שולחת וזה אכן מבורך. כמובן שגוגל לא חייבת לנו דבר, כי גם ככה כל השירותים שלה הם חינם (למעט פרסום).

    הנחיות האיכות של גוגל אכן טובות וכדאי להתנהל לפיהן. אבל אם הנחיות האיכות הללו היו כל מה שאנחנו צריכים כדי להתברג במיקומים, תעשיית ה-SEO לא הייתה באה לעולם. משמע שגם הנחיות האיכות הן לא הכול, ואני מרשה לעצמי להרחיק לכת – הן כנראה אפילו לא החצי.

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *