(Not Provided): המכה של אנשי השיווק

במהלך החודשים האחרונים ה"קוץ בגרון" שתמיד הציק לנו (not provided) זכה לדחיפה חזקה מהשוליים הישר למרכז העניינים. הצעד אותו שעשתה “גוגל” לאחרונה, על מנת לקודד את כל נתוני הפניית מילות המפתח, היה סמל לאובדן מידע יעיל בו עשו שימוש מקדמי אתרים ואנשי שיווק באופן סדיר ומקובל על מנת לבדוק את הביצועים של גולשים ממנועי החיפוש. אבל, מהן ההשלכות שיש לשינוי מהסוג הזה? האם זהו חזון אחרית הימים או פשוט רצון של גוגל לגרום לאנשי שיווק להיות יצירתיים יותר?

מה זה (NOT PROVIDED)?

ב-18 באוקטובר, 2011 הכריזה "גוגל" על (not provided) המציין חיפושים שנעשו תחת קידוד (=הצפנה). מילות מפתח אלו מוצגות באנליטיקס (או בכל שירותי סטטיסטיקות אחרים) כ- "(not provided)". הנימוק של "גוגל" להכנסת מושג זה היה להגדיל את פרטיות המשתמש (אבל תיאוריות אחרות מתייחסות אליו כאל ניסיון להניע משתמשים לשירות Adwords (=שירות המודעות בתשלום של "גוגל"), למנוע ריגול מצד ה- NSA (=סוכנות הביטחון הלאומי) אחרי מונחי החיפוש של המשתמש או להגביל את הכמות שנחשבת על ידי “גוגל” ל”נתונים קנייניים” הזמינים בפני המתחרים.

*ההשערה היא ש"גוגל" אינה מגנה על פרטיות המשתמשים שלה שמקליקים על מודעות חיפוש בתשלום, מכיוון שנתוני מילות מפתח עדיין מועברים למפרסמים ב- Adwords :).

סרטון של חברת מיקרוסופט על איך "גוגל" עוקבת אחרי המשתמשים שלה…

ההצהרה של קאטס

כשה- (NOT PROVIDED) הוצג לראשונה עבור משתמשים ב- 2011, מאט קאטס הצהיר:
"…שאפילו במצב של השקה מלאה האחוז (של NOT PROVIDED) לא יעלה על אחוז חד ספרתי".
למרות ההצהרה הזו, במהלך השנים האחרונות המספר עלה, גם בגלל "חיבור מאובטח" (https://) המופיע כסטנדרט ברוב השירותים (לדוגמא: Gmail, google News).

בערך, ב- 1 באוגוסט, 2013, הגרף שינה את דפוס העלייה ההדרגתית שלו למסלול תלול שעלול להגיע במהירות ל-100%. תוך כדי כתיבת מאמר זה, מנבא האתר שנגיע לעלייה של 100% בתאריך ה- 14 במרץ 2013.

נתוני Not_Provided מתוך notprovidedcount.com
נתוני Not_Provided מתוך notprovidedcount.com

מה המשמעות של זה עבור מקדמי אתרים ובעלי אתרים?

ההשלכות המרכזיות שיש לשינוי זה הן שאנחנו לא יכולים כבעבר לצפות בנתוני מילות מפתח אורגניות מתוך "גוגל" ולעשות בזה שימוש בניתוח התנועה אל האתר ממנועי חיפוש.

מבלי לבצע חיפושים בתשלום, לא תוכל עוד לצפות בשיעורי המרה מדויקים עבור מילות מפתח מסויימות. במקומות בהם קודם לכן נתוני מילות מפתח שימשו היבט חיוני למדידת איכות ביצוע קידום האתר – לדוגמא, את שיעורי ההמרה ניתן היה לייחס למילות מפתח אורגניות מסוימות – יהיה כעת צורך לעשות שימוש בשיטות אחרות בשביל לקבוע את הצלחת המאמצים (או הכישלון).

עם אובדן הדיוק הזה עבור מילות מפתח אורגניות, קיים טשטוש קווים בין השפעותיהם של ערוצי שיווק שונים על התפקוד האורגני, יהיה קשה יותר לבצע אבחנה בין סוגים שונים של קידום אתרים ו"פעילויות מיתוג לא מקוונות".

התאריך הסופי notprovidedcount.com
התאריך הסופי notprovidedcount.com

אוקי, באסה. מה הלאה??

מכיוון וגוגל גורמת לנו "לחשוב מחדש", עדיין לא הכול אבוד ויש פתרונות רבים בכל הנוגע לדרכים בהן ניתן לשער את נתוני מילות המפתח.

Webmaster Tools הוא ללא ספק מקום שאפשר לפנות אליו כיוון שהוא מספק דיווח על נתוני מילות מפתח ודירוגים. הרמת דיוק מוחשית וברורה – יש מספרים רבים אותם מעגלים כלפי מעלה או כלפי מטה – יאמר לזכות "גוגל" ששיפרה את הדיוק ואת מגוון ההצעות שלה וכעת אתם יכולים לצפות בנתונים מתוך 12 החודשים האחרונים בניגוד למצב הקודם שבו ניתן היה לצפות בנתונים של שלושה חודשים אחרונים בלבד.

כפי שהזכרתי קודם לכן, נתוני מילות מפתח עדיין נמצאות וזמינות לחלוטין עבור מפרסמים ב- Adwords, לכן הרצת קמפיין נסיוני בתשלום יכול לאפשר לך לקבוע ערכי מדידה חשובים כגון נתוני הופעה ושיעורי המרה ובנוסף לאפשר לך לזהות הצעות דרך הדוחות. החיסרון כאן היא עלות נוספת אך כאשר נעשה שימוש יעיל בשירות הרווח של הנתונים המאוחזרים עשוי בקלות לעלות על "ההפסד".

האם יש לכם שיטות לזהות\לעקוף את נושא ה-Not Provided? אם כן אשמח לשמוע !

אליאב לנקרי
אליאב לנקרי

אליאב לנקרי

בעלים של חברת GH.A שיווק דיגיטלי. מומחה באסטרטגיות לקידום אתרים נקיות לאורך זמן. כותב את הבלוג שמולכם כבר למעלה מ-7 שנים בגלל הכיף שבתחום. מקדם אתרים ברוב הפעמים תחת הכובע הלבן ☺- אבל במקרים מסויימים יודע גם לעבור לצד השחור ☻.

2 תגובות על “(Not Provided): המכה של אנשי השיווק

  • ינואר 1, 2014 11:55 am

    אכןאכן…אני רואה את זה כבר כמה שנים בעלייה. אף פעם לא הסתכלתי על האחוזים ועכשיו שהסתכלתי על הגרף גם ראיתי באמת את העלייה גם אצלי!
    מי יתן ו 2014 תיהיה טובה יותר.

    הגב
  • ינואר 2, 2014 9:33 am

    יש דרכים שונות ומשונות אבל זה מציג את הדף ואז צריך לעשות חישובים סטטיסטיים. ממש לא טוב לדעתי. זהו אכלנו אותה.

    רותם – Weber

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *