איך לשפר את זמן השהייה באתר?

שיפור זמן השהייה באתר תמיד נחשב לגורם מפתח שיש להתחשב בו, אך החשיבות שלו התעצמה פי כמה וכמה בשנים האחרונות, בהן יותר ויותר גולשים משתמשים באתרי אינטרנט רק כתחנות ביניים בין הצצה אחת לשנייה ב"פייסבוק" או משלוח הודעות ב"ווטסאפ" וכמובן שגם מסיחי הדעת הקלאסיים כמו שיחות טלפון רגילות והודעות דואר אלקטרוני עדיין מקצרות את משך הריכוז והמיקוד של הגולש – בואו ללמוד איך לשפר את זמן השהייה של הגולש שלכם.

זיהוי נקודות התורפה של האתר

הדרך הכי טובה להבין כיצד לשפר את זמן השהייה של הגולש באתר היא בעצם לזהות את נקודות התורפה, או אילו עמודים כרגע הם העמודים הכי פחות אטרקטיביים בהם הגולשים נמצאים הכי פחות זמן. ניתן לבצע זאת בקלות באמצעות המסך המתאים ב- Google Analytics:

התנהגות ← תוכן אתר ← כל הדפים (או באנגלית: Behavior → Site Content → All Pages)


בנוסף לכך, נרצה לסנן דפים בהם זמן השהייה הוא אפס באמצעות לחיצה על הקישור "מתקדם" (באנגלית: Advanced) ונוסיף ערך של "זמן ביקור ממוצע" (באנגלית: Avg. Time on Page) גדול מ – 00:00:00 (ראו תמונה).

גוגל אנליטיקס | דפים עם ממוצע גדול מ- 00:00:00
גוגל אנליטיקס | דפים עם ממוצע גדול מ- 00:00:00

כעת נוכל לראות זמן שהייה ממוצע מדוייק יותר (באופן יחסי כמובן) ולמיין את זמן השהייה בעמודים השונים לפי סדר יורד באמצעות שתי לחיצות על שם העמודה בטבלה. כמובן שבאותו אופן נוכל למשל להחליט שאנחנו רוצים לראות רק עמודים שביקרו בהם לפחות עשרה גולשים לפחות ולא מדובר בעמודים משניים שגם כך אף אחד כמעט לא מבקר בהם…

למשל, באתר משחקים שמוצג כאן נראה שיש קטגוריות או תגיות לא אטרקטיביות שהגולשים מבלים בהן מעט זמן יחסית.

דוגמא מ"גוגל אנליטיקס" של אתר משחקים
דוגמא מ"גוגל אנליטיקס" של אתר משחקים

ייתכן שבמקרה הזה עדיף לנו לקחת כמה קטגוריות חלשות יחסית ולאחד אותן. אפשרות אחרת היא שחלק מהעמודים לא מציגים תוכן כלל או מציגים שגיאות (ואז לא יזיק גם לעשות בדיקה בכלי מנהלי האתרים). כמובן שהמטרה היא לא לבדוק בהכרח כל דף ודף, אלא לזהות מה מפריע לגולשים במהלך הגלישה. (אפשר כמובן גם לחפש את העמודים בהם שוהים הכי הרבה זמן ולנסות להבין למה הם אטרקטיביים יותר מאחרים).

שיפור חווית הגלישה הכוללת באתר ומבחני שימושיות

מבחן שימושיות לגולשים

לאחר שדגמנו עמודים ספציפיים, הגיע הזמן לנסות ולהסתכל על האתר בצורה כוללת יותר : להבין האם התפריטים ברורים מספיק והאם הגולש יכול לקבל מהאתר ערך מוסף גם בביקור השני והשלישי שלו. למשל, אם יש לנו אתר תדמית עם מספר בודד של עמודים, לא יפתיע אותנו לגלות שרוב הגולשים מבלים בו רק שתים או שלוש דקות לכל היותר. לכן, אולי הגיע הזמן להוסיף דפים נוספים עם מאמרים או אפילו פינת חדשות עם הפניות להמשך של הדיון בפייסבוק.

חשוב לציין שבתור מי שמכירים את האתר מא' ועד ת', לפעמיים אנחנו פשוט לא רואים בעיות מהותיות מאוד באתר שזועקות לעין של כל מה שנתקל בו לראשונה. לכן, אפשר לבצע ניסוי פשוט בדמות מבחן שימושיות ולבקש ממישהו לבצע משימה מסוימת באתר כמו הגעה למידע כלשהו או רכישת מוצר ולעקוב אחר מסלול הניווט שלו. אם הוא נתקע במקום אחד יותר מדי זמן, יכול להיות שגם הגולש הממוצע לא יודע מה צריך לעשות באותה הסיטואציה ולכן הוא מוותר ועוזב את האתר מהר מדי. במידת הצורך אפשר גם להקליט את הגולש בזמן שהוא מסביר מה הוא עושה ואפילו לעקוב אחרי סמן העכבר שלו בעזרת תוכנות הקלטה.

לסיום; הטיפ שלי

חשוב לגעת גם בכל הנושא של "רשימות תפוצה": אמנם מדובר בכלי השיווק הוותיק ביותר באינטרנט וכזה שרבים סבורים שאבד עליו הקלח, אך ממצאים מראים שהדואר האלקטרוני עדיין מהווה את צינור המידע העיקרי עבור מרבית הגולשים המבוגרים כיום. לפיכך, יצירת רשימת תפוצה איכותית וממוקדת לאתר יכולה מאוד לתרום לזמן השהייה של הגולשים באמצעות הפנייה שלהם לעמודים ודפים חדשים ורלוונטיים מבלי שיצטרכו לחפש אותם בעצמם.

יוסי כהן
יוסי כהן

יוסי כהן

מייסד ובעלים של חברת אקסטרה פתרונות אינטרנט בע"מ, בין החברות המובילות בתחום קידום האתרים ושיווק באינטרנט.(www.seo- extra.com)

5 תגובות על “איך לשפר את זמן השהייה באתר?

  • מרץ 27, 2014 1:05 pm

    מאמר מעניין מאוד ואחלה טיפים לשיפור האתר שבסופו של דבר יעלה את יחס ההמרות לפניות רלוונטיות.

    הגב
  • אוקטובר 26, 2017 8:48 am

    וואוו תודה רבה לא ידעתי על הכלי הזה בגוגל אנליטיקס.
    אני בהחלט אוסיף גם את האופציה לרשימת תפוצה אצלי באתר 🙂
    תודה רבה !!!

    הגב
  • נובמבר 12, 2017 11:06 am

    אחלה כלי תודה רבה על המידע השימושי!

    הגב
  • דצמבר 10, 2017 4:00 pm

    נראה לי רק אני שילמתי מאות דולרים לאנשים מפיבר הלוך ושוב על שיפור מהירות האתר לפני שקראתי את המאמר הזה, חח תודה בכל אופן טוב לדעת !!!

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *