הסוף לקניית הערכים ב"ויקיפדיה"

קרן WikiMedia ("ויקמדיה") המפעילה את אתר Wikipedia ("ויקיפדיה") מודיעה על שינויים בתנאי השימוש במטרה להלחם בתופעה של הוספת ערכים בתשלום ע"י חברות PR וקידום אתרים – תופעה שתפסה תאוצה בשנים האחרונות.

מליארדי אנשים משתמשים ב"ויקיפדיה" מידי חודש ואם תשאלו את מנוע החיפוש שאלות רוב הסיכוי שבתוצאות הראשונות אתר "ויקפדיה" יוצג לכם עם המידע בצורה שלא תוכלו להתעלם ממנה.

תוצאת "גוגל" לנשיא ראובן ריבלין
תוצאת "גוגל" לנשיא ראובן ריבלין

בעיית התשלום עבור עריכת ערכים (שברוב המקרים כוללת גם הוספת קישור חיצוני לאתר של מי ששילם) קיבלה תשומת לב בשנה שעברה כש"ויקימדיה" דיווחה כי סגרה מאות חשבונות של חברות \ אנשים ששילמו עבור עריכת ערכים, כל זה קרה בעקבות חשיפה של שירות בשם WikiPR שהיה פעיל מאוד בשינוי ערכים בתמורה לתשלום כספי.

עריכת ערכים תמורת תשלום זה נושא שנמצא במחלוקת ב"ויקיפדיה" כבר שנים, במיוחד כשמטרת עדכון או הוספת הערך היא לצורך קידום מכירות ולא כערך מוסף לגולש.
גרנדר, מנכ"ל קרן "ויקימדיה" בהודעתו לעיתונות באוק' 2013

איך זה היה מתנהל?
החברה הייתה מעסיקה "עורכים" מ"ויקיפדיה" שההרשאות עריכה שלהם היו גבוהות במיוחד ובכך "ערכים" של לקוחות WikiPR היו נשארים באוויר ללא כל הפרעה מצד "ויקיפדיה" שבמקרים אחרים הקישורים והערכים היו נמחקים בגלל חוסר רלוונטיות או "רווח אישי".

בתחילת 2014 דווח כי קרן "ויקימדיה" פיטרה עובדת לאחר שנודע שהייתה מעורבת בתשלומים עבור ערכים

אז מה השינוי ב"ויקיפדיה"?
בהודעה שפורסמה בבלוג ממשיכים לעודד אנשים שעורכים בשביל הכיף, בנוסף הקרן מועדדת אנשים שמועסקים במוזיאונים, גלריות, ספריות וארכיונים להוסיף ערכים "טבעיים".
אבל אם אתם עורכים עבור תשלום – תצטרכו לדווח (בדף העריכה) שהעריכה היא בתשלום והיא תצטרך לעבור בדיקה נוספת, קיים צורך גם להוסיף "דעה אישית"  בדף השיחה בשביל לחשוף את נקודת המבט של העורך בצורה הוגנת.

שאלות ותשובות בנושא "מה זה ערך שנקנה?" וכדומה תוכלו למצוא כאן.
השינוי בתנאי השימוש נמצא בסעיף 4 "המנעו מפעילות מסויימת"

האם לפי דעתכם דברים כאלו קיימים בישראל? האם יכול להיות שערכים בישראל משרתים חברות \ אנשים פרטיים ולא את הגולש הפשוט?

אליאב לנקרי
אליאב לנקרי

אליאב לנקרי

בעלים של חברת GH.A שיווק דיגיטלי. מומחה באסטרטגיות לקידום אתרים נקיות לאורך זמן. כותב את הבלוג שמולכם כבר למעלה מ-7 שנים בגלל הכיף שבתחום. מקדם אתרים ברוב הפעמים תחת הכובע הלבן ☺- אבל במקרים מסויימים יודע גם לעבור לצד השחור ☻.

2 תגובות על “הסוף לקניית הערכים ב"ויקיפדיה"

  • יוני 17, 2014 9:56 am

    תופעה מוכרת מכוערת וידוע לצערי. מזל שעובדים שם בוויקיפדיה ולא חולמים כמו גוגל.

    הגב
  • יוני 18, 2014 6:35 am

    בישראל אני גם חושב שזה תחום שאיננו מפותח…אבל היי. אולי אני אתחיל לעשות את זה ? 😉

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *