כל מה שחשוב לדעת על רכישת דומיינים (מבחינה חוקית)

(מאמר אורח) כעורך דין המתמחה בדיני אינטרנט כמעט שני עשורים, ברור לי שרכישת דומיין מהווה תחום משפטי רחב היקף שאינו חד משמעי. חשוב שתדעו, שללא בחינה של חוקיות הדומיין אתם עלולים למצוא את עצמכם פוגעים בזכויות קניין הקשורים בשמות, סימני מסחר ומוניטין של גופים וארגונים אחרים. פגיעה שכזו תוביל במקרה הטוב להוצאת כסף לחינם על רכישת דומיין ופרסומו לשווא, ובמקרה הרע להליכים משפטיים, שלא לדבר על הפגיעה בהליך מיתוג העסק ותדמיתו בעיני הציבור.

משמעות רכישת דומיין

למעשה, המונח רכישת דומיין אינו מדויק, מאחר שבפועל אין לכם בעלות על שם הדומיין שאתם רוכשים והוא אינו שלכם לתמיד. אתם רוכשים זכויות שימוש בשם מסוים לתקופה מוגדרת ומוגבלת, הניתנת לרוב להארכה לקראת סיומה. זכויות השימוש הללו אפשריות גם עבור דומיין ותיק, כולל של חברות גדולות ומוכרות, ע"י אותן חברות. הבחירה בדומיין מוכר היטב או כזה שרשום לגביו סימן מסחר דורשת מכם לבצע בדיקה משפטית מקדימה, אשר תוודא כי לא תפגעו בזכויות קניין של אחרים.

אחריות בדיקת כשירות הדומיין

שלא כמו רישום פטנט או סימן מסחרי הנערכים מול רשות הפטנטים במשרד המשפטים, הליך רישום הדומיין מבוצע לרוב מול רשמים שהינם מתווכים או גורמים מסחריים אחרים. גורמים אלו בודקים בעיקר את הכשירות הטכנית של השם, ולרוב בכפוף להצהרה לפיה הם אינם מהווים צד במקרה של עימות בין בעל זכויות קניין רוחני בדומיין למי שרוכש את הדומיין בפועל. על כן, ייתכן שלאחר רכישת השם תמצאו את עצמכם עומדים מול חברה שהיא בעלת זכויות הקניין הרוחני בדומיין. זכרו כי הלכה למעשה, בדיקת כשירות השם בעת רכישתו וגם בעת מכירתו מצויה באחריותכם, ומומלץ מאוד לבצעה בעזרת עורך דין.

דומיינים שפג תוקפם

אבל מה לגבי דומיין שפג תוקפו? אני לא ממליץ לפספס את תאריך חידוש הדומיין כי ברוב הגדול של המקרים כל מי שיחפוץ יוכל לרכוש אותו. ואז תאלצו לבוא במשא ומתן מול הרוכש החוקי כדי שהוא יועיל בטובו למכור לכם אותו. אבל גם כאן כמו בכל דבר יש יוצא מין הכלל. במידה ותכננתם להתחיל לסחוט את סלקום על הדומיין שלהם, או את חברת קוקה קולה לחלופין; שימו לב שבית המשפט פסק תקדימים בנושא. שם החברה הוא בבעלות החברה וכי הדבר אינו חוקי. לעומת זאת ישנו מקרה של בחור ישראלי שרכש את הדומיין www.nissan.com והוא נתבע ע"י חברת הרכבים NISSAN הבין לאומית והוא זכה. כי שמו הפרטי הוא ניסן.

בחינת כשרות השם של הדומיין

יש להבין כי מבחינה משפטית, שם דומיין כפוף לדיני הקניין הרוחני הכלליים, ובחירה בדומיין זהה או דומה לסימן מסחר או לשם של עסק אחר, עלול להיחשב כהפרת סימן מסחר או כגניבת עין. מצב עניינים זה עלול להסתיים לא רק באובדן הדומיין, אלא גם לגרור אתכם להוצאות משפטיות ולתשלומי פיצויים לגורם הניזוק. כך לדוגמא, בחירת שם זהה לשם של עסק אחר אך בעל סיומת אחרת, עדיין עשויה להיחשב כעוולה נזיקית וכהפרה של סימן מסחר. מעבר לכך, גם השימוש בשם של אישיות מפורסמת כדומיין, עלול להסתיים בתביעה למסירת השם לידיו של המפורסם. לכן, הקדישו תשומת לב ומחשבה לא רק לרכישת הדומיין, אלא גם לרישום סימן מסחר על הדומיין המבוקש, אך זאת לאחר שבדקתם את התחום באמצעות ייעוץ משפטי הולם, וכי הדבר אכן אפשרי.

קראו את המאמר האחרון של עו"ד יריב קדם על סעיפים שאסור לשכוח לציין בחוזה קידום

עו
עו

עו"ד יריב קדם

העובדה שאני עורך דין מומחה לטכנולוגיה נותנת לי כיום גם יתרון תחרותי אולטימטיבי לתחום האפליקציות שבו אני יכול לספק לבעלי הרעיונות לאפליקציה את כל הדרוש להם להגנה עם האפליקציה ע"י פטנט או פורמט זכויות יוצרים בינלאומי, וללוות את המיזם בכל יתר השלבים של הקמת החברה וניסוח החוזים לכל אורך הדרך. (אתר: www.kedem-law.co.il)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *