מקרה מבחן: אתר נעלם מהתוצאות חיפוש

אתר של אחד הלקוחות שלי נעלם מגוגל בכל מילות המפתח. מפחיד, לא? אחרי בדיקה בכלי מנהל האתרים וסיוע של בונה האתר – פתרנו את הבעיה שנבעה מגורם שלישי שטיפל באתר.

מקרה מבחן
במהלך פגישה עם לקוח פוטנציאלי בביתו, אני מקבל טלפון מאחד הלקוחות הוותיקים שלי. מכיוון שאני לא נוהג לענות לטלפונים במהלך פגישות, חזרתי אליו לאחד סיומה ונחרדתי לשמוע את דבריו: "האתר נעלם מגוגל במילה שהיא שם החברה. בדיוק היום עושים כתבה על העסק בטלוויזיה. אני מחכה לזה כבר שלושה חודשים ואנשים לא יוכלו להגיע לאתר דרך גוגל. מה הבעיה?"

"יכול להיות שהאתר בדיקה של גוגל. אבל אני אבדוק ואחזור אליך." עניתי לו.

זה הסיוט הכי גדול של כל מומחה קידום אתרים בגוגל. זה הרס לי את היום כי מעולם לא קרה שלקוח שלי חטף עונש מגוגל או שהאתר שלו נעלם ככה.

כאשר חזרתי למשרד, גיליתי שהבעיה חמורה עוד יותר. לא רק שהוא נעלם במילה שהיא שם החברה אלא בכל המילים המקודמות. בחלק מהם הוא עף כמה דפים אחורה. התחלתי לבדוק מה יכול לגרום לתקלה קודם כל ע"י בדיקת גורמי חסימת סריקה בקוד או במערכת הניהול. לא היו גורמי חסימת סריקה. התייעצתי עם כמה מקדמים ובדקתי בפייסבוק האם יש איזו תופעה שמעידה על מגמה כלשהי. לא היה משהו מיוחד.

לאחר מכן עברתי לבדיקות הבאות:

אפשרות (1) – תוכן כפול: נזכרתי שלפני מספר שבועות, בבדיקה שגרתית ב- Copyscape גיליתי שמתחרה שלו העתיק תוכן מתוך 2 מהשירותים העיקריים של האתר. תוכן שאני כתבתי ולכן זיהיתי זאת בקלות. 2 השירותים מופיעים בדף הראשון בגוגל. התוכן שהמתחרה העתיק הופיע גם בפייסבוק שלו. המתחרה האשים את המקדם שלו והמקדם את כותב התוכן. בסופו של דבר הם הורידו מהאתר את התוכן המועתק לאחר בקשתי אבל התוכן לא הורד מהפייסבוק נכון לכתיבת שורות אלו. הרצתי שוב בדיקת Copyscape כדי לוודא שאין עוד תוכן מועתק. לא היה. לכן זה לא היה הגורם להעלמות מגוגל.

אפשרות (2)בדיקה ידנית: לא אחת קורה שגוגל עושים בדיקות ידניות מפני שחשד כלשהו מתעורר. בדרך כלל האתר חוזר לאחר כמה ימים. האפשרות הזאת לא נראתה לי הגיונית, אבל לא הייתי מוכן לקחת את הסיכון שבלחכות ולכן נכנסתי לכלי מנהל האתרים כדי לבדוק האם התשובה נמצאת שם.

אפשרות (3)קישורים לא טובים – בדקתי את הקישורים הנכנסים לאתר. עבודת הקישורים שלי תמיד הייתה זהירה והדגש לא היה מעולם עליהם אלא על תוכן. גיליתי שיש 40 קישורים חדשים לאתר שמנסה ל"חקות" את גוגל. 40 קישורים ביום אחד זה לא טבעי וזה עלול להזיק. השתמשתי מיד ב-Disavow Tool על מנת לבקש מגוגל להתעלם מהקישורים. גם במקרה הזה לא חשבתי שיהיה לנכון לחכות שיקרה משהו. הייתה לי הרגשה שאומנם הקישורים לא טובים, אבל אולי המקור לתקלה הוא בכל זאת אחר.

נמצאה התקלה

תקלת 403: במקביל לביצוע השלבים הללו, החלפתי קישורים וקיבלתי הודעה מהמקדם שעשיתי אתו את ההחלפה. הוא טען שהוא מקבל התראה על תקלת 403 דרך כלי למעקב קישורים שהוא משתמש בו. זה אומר שהקישור שבניתי לו מאתר הלקוח שלי – לא נסרק בגוגל ולכן הוא חסר משמעות. בדקתי בכלי מנהל האתרים האם יש תקלות סריקה וקיבלתי חושך בעיניים. 129 דפי 403. מה בעצם משמעותה תקלת 403? שגוגל נחסם מלגשת לשרת ודפים האלה לא קיימים בעבורו.

 עכשיו צריך לבדוק מה בדיוק גורם לשגיאה 403

תקלה בשרת מכיוון שהשרת נפל בשבוע שעבר והאתר לא היה באוויר במשך 4 שעות – חשבתי שהתקלה היא בגלל השרת. שלא בצדק מיהרתי להאשים את מי שבנה את האתר כי הוא גם זה שמאחסן אותו. הוא בדק אתה שרת ואמר שהכל תקין.

חסימה במפת האתר (xml)לדעתו הבעיה נגרמה בגלל המפה. חשוב לציין שאת מפת האתר בניתי לפני שנתיים כאשר החל תהליך הקידום. המפה הורדה בכל מקרה כדי לבדוק האם זה הגורם לבעיה. לחצתי על אופציית אחזר כמו גוגל וגיליתי שעדיין יש תקלה – האתר לא נסרק. ידעתי מראש שזאת לא הבעיה אבל לא רציתי לקחת סיכונים.

איתור הגורם הסופי לתקלה – אני ובונה האתר המשכנו לחפור בקרביים של האתר כדי לאתר את הגורם לתקלה ואז נזכרתי שהלקוח שלי עדכן אותי לפני שבוע שנבנתה גרסת מובייל לאתר. זאת הבעיה, חשבתי, והפעם לא היה לי כל ספק. שלחתי הודעה לבונה האתר, הוא בדק את הנושא וגילה שאכן זאת התקלה – החברה שבנתה את הגרסה הסלולארית חסמה את הגישה לרוב דפי האתר והשאירה רק את הדפים האמורים להיות מוצגים בגרסה המיועדת לסמארטפונים. בונה האתר ביטל את החסימה הזאת בקוד שהיה מתוכנת בהדר. ניגשתי שוב לאופציית "אחזר כמו גוגל" – והפעם הסריקה עברה בהצלחה. כל מה שנותר לעשות עכשיו הוא להמשיך לקדם את האתר ולחכות שהוא יתאושש מהתקלה הזאת.

נתן ליכטר
נתן ליכטר

נתן ליכטר

בעל תואר ראשון בתקשורת. בוגר קורס SEO (מכללת Ness), מבקר קולנוע באתר "סרט", מכור למוזיקה אלקטרונית פסיכדלית (בלוגר לשעבר) ובעל עסק לקידום אתרים וכתיבת תוכן - www.lichterseo.com .

3 תגובות על “מקרה מבחן: אתר נעלם מהתוצאות חיפוש

  • פברואר 3, 2015 10:00 am

    ממש כיף שאתה משתף דברים כאלו, תודה.

    הגב
  • פברואר 8, 2015 8:17 am

    הי נתן

    מאוד נהניתי לקרוא את הפוסט

    מסודר מאוד, מאורגן ובהיר

    ברשותך אעביר אותו לסטודנטים שלי כתהליך נכון לעבודה

    תודה

    אבישי

    הגב
  • פברואר 18, 2015 11:35 am

    תודה רבה על השיתוף! באמת ניתן ללמוד ממקרים כאלה ולכן ההייתי מבקש שיהיו עוד הרבה כאלה שיהיו בחזקת: "מכל מלמדיי השכלתי" ! 🙂

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *