עולם הדיגיטל: 5 דברים שכל בעל עסק צריך לקחת בחשבון

עד לפני 7-8 שנים כשנאמר "שיווק באינטרנט" האסוציאציה הראשונה הייתה גוגל. התחרות באותה תקופה הייתה נמוכה משמעותית מאשר הינה היום והתחכום הנדרש כדי להשיג תוצאות היה יחסית בסיסי. הרשתות החברתיות היו בחיתוליהן וגם האתרים היו בנויים בצורה פשוטה יחסית ללא תוספות מתוחכמות לשימוש ממשק המשתמש.

במרוצת הזמן כל עולם הפרסום הדיגיטלי תפס תאוצה, הפך להיות מורכב הרבה יותר וכיום על מנת להצליח להביא תוצאות טובות מבחינת היקפים והחזר על ההשקעה נדרשים כישורים רבים יותר, תוך דגש על פעילות רב-ערוצית המלווה באנליזה עמוקה לצד יצירתיות מתחדשת.

להלן מספר נקודות שכל בעל עסק כיום חייב לקחת בחשבון אם ברצונו להיות בעניינים, להתקדם ולא להישאר מאחור:

פקח את העיניים פקח עיניים והבט סביבך– אתה לא היחיד בשוק וברוב המקרים אין צורך לנסות להמציא את הגלגל. ללא קשר לנקודת המוצא בה האתר שלך נמצא, פעילות הפרסום הממומן, הנוכחות ברשתות החברתיות והקשר עם הלקוח חשוב להתבונן סביבך. בהתבוננות במפת השיווק הדיגיטלי של המתחרים שלך, סדרי העדיפויות שלהם מבחינת היקף השקעת משאבים והשפה השיווקית בה בחרו תוכל ללמוד המון. ממחקר זה תבין מה עובד ונכון לעשות ולא פחות חשוב מה לא עובד ולא שווה את ההשקעה. כל עסק חייב להיות עם האצבע על הדופק ולהבין שהוא חלק מעולם מאד תחרותי, בו כל המידע חשוף ללקוח שנעשה יותר ויותר מתוחכם ולכן חשוב לבנות  האסטרטגיה השיווקית על בסיס היתרון היחסי שלך.

קבל פידבק מבעוד מועדקבלו פידבק– לעיתים מה שנראה לנו נכון והגיוני לא עולה בקנה אחד עם דעת רוב הלקוחות שלנו. לדוגמא, לעיתים יש לנו רעיונות להטבה מסוימת שנראים לנו מבטיחים או מסר שאנחנו בטוחים שיתפוס ובדיעבד מגלים שההערכה הייתה מוטעית, כל זאת כמובן עם השלכות של משאבי זמן וכסף שיורדים לטמיון. הדרך להימנע ממקרים כאלה היא להתייעץ עם הגורמים הנכונים. הפתרון הטוב והיעיל ביותר הוא להתייעץ עם לקוחות נאמנים או ותיקים שלכם שאתם סומכים עליהם ומרגישים בנוח להתייעץ איתם. כמו כן, אפשר להתייעץ עם קולגות, מהחברה שלכם ממחלקות אחרות או קולגות מהתחום מחברות אחרות. אפשרות טובה נוספת היא להיעזר ברשתות החברתיות ובכלי סקרים ע"י העלאת שאלה באופן גלוי להתייעצות בסגנון "אילו מבין האפשרויות הבאות הייתם מעדיפים?".

הגדירו תקציב הגדר תקציב– כידוע לכל דבר יש מחיר וכשמגיעים להחלטה להתרחב בפעילות הדיגיטלית יש להקצות את המשאבים הדרושים. חשוב למפות את כל האפשרויות שעל השולחן, לבחון עלות מול תועלת של כל ערוץ, להגדיר תקציב בהתאם ליכולות של העסק ובהתאם למסקנות לקבוע תקציב שיווק. באופן טבעי חלק מהפעילות, היקר יותר בדר"כ, ינותב לקידום ממומן כשמטרתו יצירת לידים, כלומר פניות של מתעניינים כתוצאה מפרסום ממוקד. החלק המרכזי השני הוא הנוכחות ברשת של החברה, בדגש על קידום אורגני בגוגל ופעילות רב-ערוצית ברשתות החברתיות. שני יתרונותיו המרכזיים של השיווק הדיגיטלי הם היכולת למקד את הפעילות והפרסום בקהלי היעד של החברה והיכולת למדוד את ההשפעה של כל אחד מהם על העסק במונחי החזר על ההשקעה.

קבע יעדים– חשוב להגדיר מטרות ולוחות זמנים. את המטרות מומלץהגדירו יעדים לבצע ע"י הגדרת מדדי הצלחה (KPIs) כשלכל ערוץ פרסום או פעילות שיווקית מוגדרים המדדים הרלוונטיים לו. הגדרת קצב ההתקדמות בתוצאות היא פונקציה של היכולות הטבעיות של  הערוץ והתקציבים המושקעים בו, כך שמטבע הדברים כל ערוץ, הפוטנציאל הגלום בו והמאפיינים הייחודיים לו. תחת כל זה, חשוב להיות גמישים מחשבתית ולהיות נכונים לשנות כיוון ותמהיל הקצאת המשאבים תוך כדי תנועה.

תחשבו על העתיד חשוב קדימה– במקביל לאימוץ תכנית השיווק הדיגיטלי והטמעתה חשוב לזכור שעולם זה הולך קדימה. דרישות הלקוחות משתנות ונהיות לעיתים מורכבות יותר ובהתאם לכך לפחות חלק מהמתחרים שלך פועלים. קחו לדוגמא את התחזקות עולם המובייל. חברה שהאתר שלה לא בנוי בהתאם ובמקביל הגיוון בערוצי הפרסום לא תומך בכך תישאר מאחור. שינוי דרמטי נוסף, שחשיבותו צוינה גם לפני כן, הוא עולם הרשתות החברתיות והשיטה בה לקוחות מקבלים החלטות היום. פרסום "קר" כבר לא מספיק. תהליך קבלת ההחלטות של הלקוח היום עובר דרך מקורות מידע שונים הכוללים בין היתר את אתר החברה, דפי הקהילות אותם היא מנהלת והתוכן שלהם, מידע נוסף הקיים עליה ברשת והתייעצות עם חברים בפייסבוק.

כשחקן אקטיבי בתחום השיווק הדיגיטלי משנת 2005, הניזון מהעדכונים, הטרנדים והשינויים שחלים כל הזמן בעולם זה מחד ומניסיון עשיר בכל הנושאים שהוזכרו כאן מאידך, כעת ברור לי יותר מתמיד כמה חשוב להשקיע בהבנת התמונה העסקית העדכנית המלאה, את אשר שעומד מאחוריה ומעל הכל- לדעת להגיב בהתאם.

בסופו של יום, שיווק נכון הוא מנוע הצמיחה של החברה. קל מאד לעשות טעויות בהגדרת היעדים או באופן הקצאת המשאבים. רבים מודעים למשמעות של הפוקוס על הנושא וכשנופל האסימון לעיתים זה מאוחר מידיי.

** Gifs by giphy.com

ברק דימנשטיין
Latest posts by ברק דימנשטיין (see all)
ברק דימנשטיין

ברק דימנשטיין

בעל ניסיון של למעלה מ-10 שנים בתחום השיווק הדיגיטלי. עד להקמת חברת שיווק דיגיטלי, צברתי ניסיון רב בכל תחומי השיווק הדיגיטלי- PPC, SEO, Social Media ו-Web Analytics. בתפקידי האחרון ניהלתי את מחלקת השיווק בחברת eTeacher עם מערך של 12 עובדים ותקציבי פרסום של מאות אלפי דולרים בחודש. בעברי, עבדתי בחברת Seperia שם הקמתי את מחלקת הWeb Analytics והתמקצעתי בתחום ה-SEO ולפני כן עבדתי כ-Marketing Analyst בחברת DSNR.

תגובה על “עולם הדיגיטל: 5 דברים שכל בעל עסק צריך לקחת בחשבון

  • ינואר 18, 2016 9:28 am

    מדבר על זה שחייב להמציא את הגלגל מחדש…. הלוואי וזה הייה אפשרי אפילו אפל לא כל כך ממציאים את הגלגל מחדש בכל אייפון שיוצא חוץ מלעשות אותו יותר ושינוי בעיצוב טיפה

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *