מה זה חיפוש קולי ואיך עושים לו אופטימיזציה?

זה לא חדש. אנחנו כבר חלק ממהפכת השימוש בסלולרי. האם בשנתיים האחרונות שמתם לב להתעוררות בכל הקשור לעוזרות אישיות ולחיפוש קולי? כן, הכפתור הקטן שהחל להופיע לו במנועי חיפוש ובמקלדות השונות במכשירים הסלולריים שלנו. בואו להכיר אותו ואת היכולות שלו וגם איך לעשות אופטימיזציה לחיפוש קולי.

הכפתור לחיפוש קולי במנוע החיפוש גוגל
הכפתור לחיפוש קולי במנוע החיפוש גוגל

נעים מאוד, חיפוש קולי

חיפוש קולי, הוא לא רק כפתור החיפוש שאתם רואים כאן בתמונה, הוא כולל בתוכו גם את כל העוזרות האישיות שצצו להן פתאום: קורטנה של מייקרוסופט, Google Now, Google Allo, Siri ועוד שכנראה ברגעים אלו ממש בפיתוח.

העוזרות משתמשות בכלים (או אלגוריתמים או מנועים, איך שנוח לכם) שנקראים:
NLP – Natural Language Processing – עיבוד שפה טבעית
TTS – Text to Speech – טקסט לדיבור

הכלים הללו עוזרים לעוזרות האישיות לפענח את הטקסט המדובר ולהתאים את התוצאה הרלוונטית ביותר מתוך כל התוצאות הנמצאות במאגר המידע. לדוגמא חיפוש של "מה מזג האוויר בתל אביב" יביא את התוצאה בתל אביב ולא בחיפה בעקבות היכולת לחפש לפי כל המשפט ולא חלק ממנו.

אם יצא לכם לצפות במהלך השנים בסרטונים המתעדים את הכישלון של סירי או גוגל Voice במתן מענה על שאלות שונות, אז בטח חשבתם לעצמכם "זה בחיים לא יצליח".

בחזרה לעבר, שנת 2012: שאלות-תשובות Siri vs. Google Voice

אז הנה לכם ציטוט שיגרום לכם לחשוב מחדש מתוך בדיקה שנערכה באתר Moz על כל העוזרות האישיות:

היום, שיעור השגיאה של Google Speech עומד על 8%, ירידה של 25% משנה שעברה.

הציטוט הזה מקבל חיזוק כאשר גוגל אומרים שכ-20% מהחיפושים שבוצעו באמצעות מכשירי אנדרואיד היו חיפושים קוליים.

אחרי שהבנו את החשיבות ואת הכיוון החיובי אליו החיפוש הקולי מתקדם, הגיע הזמן להבין איך אנחנו נכנסים לתמונה ועוזרים לחיפוש הקוליים להביא את המידע מהאתרים שלנו.

רגע! 
קצת סטטיסטיקות על המשתמשים בחיפוש הקולי:

מה הם מחפשים? (מתוך Google Blog)
מה הם מחפשים? (מתוך Google Blog)

איך עושים אופטימיזציה לחיפוש קולי?

חלק מהשינוי ושיפור השגיאות שהיו למנועים השונים (של גוגל ואפל) נבע כי הם חשבו שהחיפושים יבוצעו כפי שהם היו מחופשים בטקסט, לדוגמא, סטודנט המעוניין לרכוש מחשב חדש מקליד "מחשב נייד ללימודים" אך במהרה הם ראו שהחיפושים הקוליים מבוצעים בצורה טבעית יותר, כאילו אנחנו מדברים אם סוכן מכירות ואומרים לו (לדוגמא) "המחשבים הניידים הטובים ביותר לסטודנטים".

שימו לב שהתוכן שאתם כותבים חייב להיות כתוב בצורה טבעית, כזו שאנשים משתמשים בה ביום-יום.

הערכה נוספת שלי, אתרי שאלות-תשובות, לדוגמת Quora.com או Stips.co.il יחלו לקבל מקום בתוצאות החיפוש הקוליות כי השפה שם היא הרבה יותר עממית ופחות מאולצת. אם אתם פחות בעניין של להיות "עממיים" הייתי ממליץ לכם על עמוד שאלות-תשובות (FAQ) באתר שלכם, תנסו להכנס לראש של אותו לקוח פוטנציאלי שצריך את השירות שלכם. מה השאלות שהוא ישאל? על השאלות האלו אתם צריכים לענות בעמוד השאלות-תשובות שלכם.

תצלום של שאלות תשובות מתוך STIPS.co.il
תצלום של שאלות תשובות מתוך STIPS.co.il

עסקים מקומיים המשתמשים ב-Google My Business, Yelp ודומיהם, שימו לב שכל הפרטים עדכניים ושיש חיבור בין השירותים לאתר שלכם.

שימו לב שהפוסטים שאתם כותבים בבלוג שלכם עונים על צורך הגולשים שלכם. מהמחקר של Moz עולה כי השאלה הנשאלת ביותר היא עם המילה "Who" \ "מי".

מילת השאלה הפופלרית ביותר בחיפוש הקולי היא Who (מתוך Google Blog)
מילת השאלה הפופלרית ביותר בחיפוש הקולי היא Who (מתוך Google Blog)

שימוש במיקרו-דאטא יכול לתרום לחיפוש הקולי ולתת למשתמשים מידע על עסק או שירות מסויים, לדוגמא ניתן לקבל מספרי טלפון, שעות פעילות, כתובת, מחירים ועוד.

לסיכום

חשיבות החיפוש הקולי תופסת תאוצה בשנים האחרונות ואסור לנו לוותר על אופטמיזציה עבורה, זה לא מצריך מאיתנו יותר מידי זה מצריך אותנו להפסיק להיות מכונות ולהתחיל לכתוב לבני אדם ולא עבור בוטים.

אליאב לנקרי
אליאב לנקרי

אליאב לנקרי

בעלים של חברת GH.A שיווק דיגיטלי. מומחה באסטרטגיות לקידום אתרים נקיות לאורך זמן. כותב את הבלוג שמולכם כבר למעלה מ-7 שנים בגלל הכיף שבתחום. מקדם אתרים ברוב הפעמים תחת הכובע הלבן ☺- אבל במקרים מסויימים יודע גם לעבור לצד השחור ☻.

3 תגובות על “מה זה חיפוש קולי ואיך עושים לו אופטימיזציה?

  • נובמבר 28, 2016 4:41 pm

    תודה רבה אחלה מאמר:)

    הגב
  • נובמבר 28, 2016 4:49 pm

    מאמר מעניין והתחום בכלל מעניין, תודה

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *