טיפים חשובים לניתוח פרופיל קישורים

(מאמר אורח) כולם יודעים שקישורים חשובים מאוד לצורך קידום אורגני, אבל לא כולם יודעים שיש כל מיני סוגים של קישורים, חלק איכותיים יותר וחלק איכותיים פחות. כאשר גוגל מסתכל על הקישורים שמובילים לאתר מסוים, הוא לא מסתכל רק על קישורים בודדים, אלא גם על סך כל הקישורים כמכלול, תמהיל, או פרופיל הקישורים אם תרצו.

במה שונים הקישורים זה מזה?

No / Do Follow

קישורי Do Follow הם קישורים שגוגל עוקב אחריהם ולכן יש להם חשיבות מבחינת האתר המקושר. לעומת זאת, קישורי Nofollow הם קישורים שגוגל לא אמור לעקוב אחריהם ולכן אמורה להיות להם השפעה מעטה על האתר המקושר.

גוגל בעצמה ממליצה להשתמש בקישורים האלו כאשר מקשרים לאתרים בעייתיים שלא רוצים לתת להם קרדיט או כשיש כבר כמות גדולה של קישורים בעמוד ורוצים להימנע מכך שהאלגוריתם יסמן אותו כעמוד ספאם.

אם מסתכלים בקוד של האתר, אפשר לראות שלקישורי nofollow יש תוספת "rel=nofollow". יש תוספים לדפדפן כרום שמסמנים קישורים כאלו באופן אוטומטי בלי הצורך להסתכל בקוד.

<a href=https://www.eliavsys.com/ rel="nofollow">

המיקום בדף בו הקישורים נמצאים

בעבר היה מקובל מאוד "להחליף" קישורים. כלומר, אתר א' היה מקשר לאתר ב' ובתמורה אתר ג' היה מקשר לאתר ד', כאשר לכל מקדם יש אתר מקשר ואתר מקושר (אפשר גם לבצע החלפה הדדית בין שני אתרים בלבד, אבל זו החלפה פחות "נחשבת").

הקישורים האלו היו יוצאים בדרך כלל מתוך רשימה של קישורים, זו יכולה להיות רשימה בתחתית האתר, בצד שלו או אפילו בעמוד קישורים נפרד. מה שהיה משותף לכל ההחלפות האלו הוא שהקישורים לא נמצאים במקום שרלוונטי לגולש, מה שעזר לגוגל לזהות שמדובר בקישורים שהוצבו בצורה מלאכותית.

רשימת קישורים

היום יותר מקובל שהחלפות קישורים נעשות דרך עמודים אינפורמטיביים או מאמרים על מנת להעלות את האיכות שלהם. אבל גם כאן צריך להיזהר מכיוון שהמאמרים עצמם עשויים להיות באיכות נמוכה או שהקישור עשוי להידחף אל המשפט בכוח. (מה שכנראה לא עוזר לתדמית של האתר).

– מומלץ לקרוא: איך מזהים קישורים שעלולים לפגוע בנו

לכן, אם אתם מחליפים קישורים באמצעות מאמרים, בדקו את הדברים האלו, בין אם אתם שמים את המאמר באתר שלכם ובין אם מדובר במאמר שממוקם באתר שמקשר אליכם.

סוף פסקה עם לינק, פחות מומלץ
סוף פסקה עם לינק, פחות מומלץ

טקסט הקישור

טקסט הקישור הוא פשוט הטקסט שמרכיב את הקישור. למי שלא מכיר את תחום הקידום, הטקסט עשוי להיראות כמו פרט שולי, אבל האמת היא שיש לו חשיבות עצומה. בדרך כלל כאשר משתמשים בקישורים לקידום משלבים בהן את המילים שרלוונטיות לעמוד שאליו רוצים לקשר. לדוגמה "עיצוב גינות קטנות". ההבדל בדרך כלל מתבטא בין קישורים "מדויקים" שמכילים רק את הביטוי לבין קישורים שבהם הטקסט הוא מגוון יותר. לדוגמה, "כאן תוכלו לקבל טיפים על עיצוב גינות קטנות".

היום המגמה היא להשתמש בעיקר בקישורים מהסוג האחרון מכיוון שהם מתיישבים בצורה הגיונית יותר בתוך הטקסט. יש גם סוג נוסף של קישורים שמכילים פשוט את שם האתר, שם של מותג וכך הלאה ("חטיפי אסם"). אלו הם קישורים שמקובל להתייחס אליהם כ – "קישורים ממותגים" (Branded Links).

מתי נרצה להשתמש בקישורים כאלו? למשל, אם אנחנו רוצים שהשם שלנו או השם של הלקוח שלנו יחזיר תוצאות חיוביות ולא תוצאות אחרות (מה שנקרא ניהול מוניטין ברשת).

במקרים אחרים יכול להיות שיש לנו שם של מותג שאנשים מבלבלים בקלות עם מוצרים אחרים (לדוגמה – חברת "פלאפון" בוודאי לא רוצה שהשם שלה יחזיר תוצאות של סתם חנויות לתיקון טלפונים ניידים).

קישורים טבעיים

קישורים טבעיים הם קישורים שלא נראים כאילו יצרו אותם במחשבה תחילה או שהם באמת כאלו (כלומר, מישהו קישר אל האתר בלי שביקשנו זאת ממנו).

לעומת זאת, קישורים שאינם טבעיים הם קישורים שמשהו נראה בהם מוזר, כפי שכבר ראינו. לדוגמה, הטקסט שלהם יכול לכלול הרבה מילות מפתח או שהם בעצמם לא ממוקמים במקום הגיוני בתוך הטקסט (לעיתים הם גם יוצרים שגיאות תחביר). הדבר נכון גם לגבי קישורים שלא נמצאים בתוך טקסט בכלל ואין להם הקשר (קונטקסט).

אפילו טקסטים שיש בהם מספר מוגזם של קישורים עשויים להיתפס כטקסטים בעייתיים. יש הרבה אתרים עם סקריפט אוטומטי שמקשר מכל מילת מפתח אל דף רלוונטי, ולא בטוח בכלל שגוגל יאהב זאת במקרה ומדובר בשני אתרים שונים (אף על פי שבדרך כלל מדובר בקישורים פנימיים בתוך האתר שלגביהם גוגל יוצר סלחני).

אז מה נחשב לפרופיל קישורים טוב?

אין נוסחה אחת לפרופיל קישורים טוב, למרות שיש כאלו שיישבעו שהם משתמשים באיזושהי  נוסחה מנצחת עם יחס ספציפי בין כל סוגי הקישורים.

העיקרון הראשון כאן הוא לא לחשוב על כמות הקישורים, אלא על כמה הם איכותיים, כאשר קישור איכותי הוא קישור שנראה כמה שיותר טבעי לגוגל כפי שהדגמנו בפסקה הקודמת. זו אגב גם אחת הסיבות לכך שאתרים מפורסמים וגדולים ממוקמים גבוה גם אם אין להם מקדמי אתרים, יש פשוט המון אתרים אחרים שמקשרים אליהם בכל מיני צורות שונות.

זה לא אומר שלא צריך ליצור קישורים באופן קבוע, אלא שפשוט לרדוף אחרי קישורים על חשבון האיכות שלהם זו לא טקטיקה מאוד טובה.

כמו כן, קיים ויכוח לגבי מקדמי אתרים האם יש טעם להשתמש בקישורי nofollow או לא. מצד אחד, לא ברור איזה יתרון יש להם מבחינת המיקום של האתר בגוגל. מצד שני, אם האלגוריתם של גוגל מסתכל באתר מסוים ורואה רק קישורים רגילים, זה יהיה עשוי להדליק אצלו דגל אדום.  הפתרון הכי טוב הוא פשוט להשתמש בקישורי nofollow מידי פעם. למעשה, יש הרבה מאוד מקדמים שהיו רוצים לקבל קישורים מויקיפדיה למרות שכל הקישורים שיוצאים ממנה הם קישורי nofollow. הסיבה היא שויקיפדיה הוא אחד האתרים הכי איכותיים ברשת מבחינת גוגל ולכן הוא ממוקם במקום גבוה על כמעט כל ביטוי שאינו "מסחרי".

איך אני יודע מהו פרופיל הקישורים שלי כרגע?

שיטה אחת היא כמובן לבדוק כל קישור וקישור, אבל זו עלולה להיות משימה מעייפת מאוד ואנחנו גם עשויים לפספס כמה קישורים בדרך.

דרך יותר יעילה היא להשתמש בכלים לניתוח קישורים כמו למשל Moz או Majestic. הכלים האלו סורקים את הרשת קצת כמו גוגל, כך שהם יכולים לשלוף רשימה מפורטת של קישורים לכל אתר. ב-Majestic יש כלי שמפרט את פרופיל הקישורים, אבל הוא עולה כסף. אם אין לכם מנוי, אפשר להשתמש בכלי חינמי בשם Open Site Explorer של המתחרה Moz. הכלי נותן לכם את עשרים הקישורים הכי איכותיים בלי לפתוח מנוי בתשלום (על מדד פנימי של הכלי, לא גוגל).

הכלי מרכז מידע על הקישורים השונים על האתר שלכם, שימו לב שאתם בוחרים Root Domain תחת Target, אחרת תראו רק קישורים לעמוד הבית…

הנה דוגמה לכמה קישורים מתוך אליאבוס:

דוגמאות לקישורים יוצאים

אז מה אפשר לראות פה?

האם הקישור הוא nofollow או dofollow

מאיזה עמוד בדיוק הקישור יוצא?

לאן הקישור מפנה ומהו הטקסט שלו?

כמובן שעל מנת לראות בדיוק מאיפה הקישור יוצא בתוך העמוד, תצטרכו ללחוץ על הקישורים בצד שמאל…

מומלץ לקרוא: 12 טיפים למקדמי אתרים לפני שקונים\מחליפים קישורים

תמיד לשאוף ליותר

בסופו של דבר, קשה מאוד ליצור פרופיל קישורים בדיוק כמו זה שאנחנו רוצים מכיוון שלפעמיים נופלות בפנינו הזדמנות טובות יותר ולפעמיים טובות פחות (במיוחד כשאנחנו יוצרים קשר עם מקדמים או בעלי אתרים אחרים). החוכמה היא לדעת להתפשר איפה שצריך, אבל לא יותר מדי. אם אתם מרגישים שאתם עדיין לא שוחים בזה מספיק, אתם יכולים לקבל חוות דעת ממישהו עם יותר ניסיון מכם. בכל מקרה, את הניסיון שלכם תצברו עם הזמן, ולכן זה עשוי להיות רעיון טוב להתחיל  דווקא מקידום של האתרים שלכם על מנת שיהיה לכם מגרש משחקים להתנסות בו.

איתי ברנר

איתי ברנר

כותב על קידום אתרים ושיווק דיגיטלי עבור dooble. בנוסף מנהל מספר אתרים ובלוגיים עצמאיים בנושאי טכנולוגיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *