6 התראות שכל מקדם אתרים חייב להגדיר (ולהכיר!)

(מאמר אורח – איתי טאו) כל מקדם אתרים, שאחראי לקידום של כמה פרוייקטים במקביל, מוצא את עצמו עד מהרה מתקשה לעקוב אחרי כל הנתונים, שמציפים אותו ממערכות וכלים שונים. למקדמי אתרים שעובדים מול לקוחות, חשוב להיות כל הזמן בשליטה: מה השתנה בדירוגים, איזה ביטוי נפל, כמה קישורים נבנו, וכמה המרות היו החודש? וכשמנהלים פרוייקטי קידום לכמה עשרות אתרים במקביל – זו הופכת להיות משימה (כמעט) על אנושית.

אז איך תוכלו להיות בשליטה על הנתונים החשובים, ולקבל את הכל בצורה מיידית? ובכלל – איזה מידע חשוב לקבל ללא דיחוי? הנה כמה טיפים להגדרת התראות חשובות למקדמי אתרים. 

דגל החיזבאללה מתנפנף בדף הבית של הלקוח? אל תחכו שתשמעו על זה במקרה

אתר שאינו זמין מסיבות שונות – תקלה בשרת האחסון, תקלה בקבצי האתר וכו׳ – עלול להיפגע באופן קשה בתהליך הקידום האורגני. כאשר מדובר על נפילות קצרות או מעטות, עוד אפשר לחיות עם זה. אבל אם האתר שלכם לא זמין לגולשים, וכתוצאה מכך גם לגוגל, במשך פרקי זמן ארוכים – אתם צפויים לחוות פגיעה בתנועה וכמובן באינדוקס של גוגל. 

מקרים של פריצה לאתר והשחתת עמוד הבית עלולים להיות אף מסובכים יותר – הם קשים יותר לזיהוי, פוגעים בתדמית האתר או העסק, וכמובן עלולים לגרור ענישה מגוגל והסרה מהאינדקס. 

לכן – חשוב מאוד לקבל התראות מיידיות על כל שינוי בזמינות האתר. הכלי שאנחנו משתמשים בו וממליצים עליו, הוא Uptime Robot, שמאפשר מעקב בזמן אמת אחר זמינות האתר. החבילה החינמית מאפשרת להגדיר עד 50 אתרים למעקב, והמעקב מתבצע בכמה דרכים: המועדפת עלינו היא באמצעות הגדרת Keyword לדף הבית (מילת מפתח שחייבת להופיע בעמוד). בכל פעם שמילת המפתח לא תופיע, תקבלו התראה ישירות למייל – בין אם האתר נפל או נפרץ. 

הביטוי שמביא את הלידים הכי טובים עף מהדירוג? אל תחכו לוואטסאפ "אין לי לידים" מהלקוח 

כל פרוייקט קידום אתרים מתחיל בקביעת מילות המפתח, וכל מקדם אתרים מוצא את עצמו, במוקדם או במאוחר, עם ״תחביב״ מוזר: לעקוב באופן אובססיבי אחרי דירוגי מילות המפתח שהוא מקדם. אז בין אם אתם עוקבים ברמה יומיומית אחרי הדירוגים, או מסתפקים בהצצה בתדירות נמוכה יותר – חשוב להיות מודעים בהקדם לשינויים משמעותיים שמתרחשים בדירוגי הפרוייקטים שלכם. 

הכלי שאנחנו משתמשים בו למעקב אחרי מילות המפתח בכל הפרוייקטים שלנו, הוא מערכת ZEFO. היא מאפשרת מעקב יומיומי אחרי כל הביטויים שהגדרנו (וגם מציעה ביטויים נוספים במחקר מתחרים), וכמובן מספקת נתונים לגבי נפחי החיפוש של כל ביטוי. אבל מה שבאמת מייעל את העבודה היא מערכת ההתראות של ZEFO. היא מאפשרת להשתמש בהתראות בסיסיות או לקבוע התראות מותאמות, בהתאם לצורה שבה תרצו לעקוב אחרי הדירוגים שלכם. 

כך, ניתן לקבל התראות בדחיפה על שינויים בכל מילות המפתח או בחלקם, על פי כמה פרמטרים: מספר או אחוז המילים שהשתנו, מספר המקומות שהשתנו או השוואה בין תקופות. ניתן להגדיר התראות רק למילים או לשינויים ספציפיים, וגם לשילוב ביניהם, כך שתוכלו להתמקד בתחומים החשובים ביותר בכל פרק זמן. 

בנוסף, לפעמים חשוב להסתכל על התמונה הכוללת ולהבין את ממוצע הדירוגים הכללי של האתר – למשל במקרים שבהם ביצעתם שינויים רוחביים באתר ואתם רוצים לדעת איך הם ישפיעו על דירוג כל הביטויים. גם כאן, ZEFO מאפשרת להגדיר התראה מתאימה לשינוי בממוצע של כל הדירוגים בשקלול של נפחי החיפוש – כך שביטויי מפתח בעלי נפח חיפוש גדול, ישוקללו בהתאם. 

אחד ממקורות התנועה עובד פחות טוב? מקצוענים עוקבים גם אחרי בעיות חלקיות

אתם משתמשים בגוגל אנליטיקס כדי לנתח את התנועה לאתר, את יחס ההמרה ואת ביצועי הקמפיינים. אבל האם ידעתם שאפשר לקבל את כל הנתונים האלה גם בדחיפה ישירות למייל? בין ההגדרות של כל נכס אנליטיקס, מסתתרת לה הגדרה ל-Custom Alerts. כאן תוכלו להגדיר שכל אירוע, בתנאים מסוימים, יישלח אליכם כהתראה למייל. 

כך למשל, תוכלו להגדיר שבכל פעם שהתנועה האורגנית יורדת מתחת ל-X סשנים, תקבלו התראה. או למשל ביום שבו לא בוצעו המרות כלל, תקבלו התראה. וגם – לשלב בין תנאים כדי ליצור התראות מותאמות, למשל: התראה בכל פעם שהתנועה האורגנית ממכשירי מובייל מסוג מסוים, יורדת מתחת לאחוז מסוים, בהשוואה לתקופה מקבילה… וכו׳. הבנתם את הנקודה. 

החיסרון הגדול בהתראות האלה הוא התדירות שלהן. ההתראות נשלחות בדרך כלל בעיכוב של מספר ימים (לפעמים גם 3 ימים), ובחלק מהמקרים זה עלול להיות כבר מאוחר מדי לטיפול מיידי. 

השרת חסם בטעות את האתר לגוגל? תעודת ה SSL פגה? הדומיין פג? 

הכלי המרכזי לקבלת התראות על בעיות טכניות באתר הוא כמובן Google Search Console. ברגע שתגדירו את הנכס שלכם ב-SC, תקבלו למייל כל עדכון על בעיה בסריקה, אינדוקס או תצוגה של האתר. בהתראות האלה חשוב לטפל בהקדם, כי גם אם (לפעמים) הן עלולות להיות התראות שווא, מספיקה בעיה קלה של אינדוקס בעמוד חשוב, או בעיה בהתאמה למובייל בחלק מהעמודים, כדי לפגוע בהצגת האתר בתוצאות החיפוש. 

התראות נוספות שקשורות לצד הטכני של האתר תוכלו לקבל גם ממערכת ZEFO שהזכרנו לעיל. בין שלל ההתראות שניתן להגדיר במערכת, היא מאפשרת להגדיר התראה מראש על פקיעת תוקף דומיין (חשוב במיוחד לאלו מאיתנו שמנהלים ומקדמים עשרות אתרים במקביל, ולא תמיד שמים לב למועד פקיעת הדומיינים) ופקיעת תוקף תעודת SSL – חשוב במיוחד כדי לשמור על פעולה תקינה של האתר. 

מהטכני לתוכן: שימו לב לאזכורים שליליים

כלי חשוב מאוד שאנחנו עושים בו שימוש בכל פרוייקט קידום אורגני, הוא Google Alerts. הכלי מאפשר לכם להגדיר ביטויים שונים ולקבל התראות כאשר גוגל מזהה עמודים חדשים שבהם מופיעים הביטויים. למשל: אם הגדרתם אלרט על הביטוי ״קידום אתרים״, תקבלו מדי יום (או פעם בשבוע, בהתאם לבחירתכם), רשימה של כל התוצאות החדשות שבהן גוגל זיהה את הביטוי. 

איך אנחנו משתמשים בכלי הזה? בכמה דרכים עיקריות. אחת, תמיד כדאי לעקוב אחרי ביטויים שקשורים לשם המותג שאותו אתם מקדמים: תוכלו לקבל התראות על אזכורים חדשים של המותג (הזדמנות להפוך לקישורים), וגם חלילה התראות על אזכורים שליליים או ביקורות. דרך נוספת לשימוש בכלי הזה היא לעקוב אחרי ביטויי המפתח החשובים בפרוייקט הקידום, וכך לקבל עוד קצת מידע על פעילות המתחרים (האם בנו קישורים חדשים? האם העלו עמודים חדשים לאתר? וכו׳). 

התוכן הוא המלך, אבל אל תיתנו למחליפי קישורים לדפוק אתכם

החלק העיקרי של עבודת הקידום מתמקד בבניית קישורים. אתם מתאמצים כל כך קשה להשיג קישורים איכותיים – בהחלפה, בקנייה או בפרסום מאמרים – רק כדי לגלות בסוף החודש שחלק מהם הוסרו, או שמחליפי הקישורים לא עומדים בסיכומים? 

אחת ההתראות החשובות נוגעת למעקב אחרי הקישורים שלכם. יש כלים שונים שמספקים את השירות הזה, אבל אנחנו מעדיפים להשתמש גם כאן בכלי הקישורים של ZEFO – שמאפשר גמישות רבה במעקב אחרי הקישורים. מזינים למערכת את כל פרטי הקישור – העמוד המקשר, יעד הקישור ופרמטרים נוספים כמו follow/nofollow – וזהו. מפה והלאה הקישור נבדק באופן קבוע ואתם תקבלו התראה בכל שינוי. מי שרוצה, יוכל להזין גם פרטים נוספים על הקישור (מול מי בוצעה ההחלפה, האם יש תשלום חד פעמי או קבוע, והאם יש תוקף לקישור). 

לסיכום: תנו למידע לרדוף אחריכם

כמקדמי אתרים אנחנו מוצפים בפיסות מידע שונות, מכלים שונים, בעת ובעונה אחת. חשוב מאוד לדעת להבחין מהו המידע החשוב, כזה שדורש טיפול מיידי, ולהגדיר אותו כך שיגיע אליכם בדחיפה – ולא תצטרכו לרדוף אחריו ולחפש אותו. 

שימוש בהתראות חכמות שמספקים כלים שונים, מאפשר לכם להיות עם היד על הדופק בכל הנוגע לפעולות הקריטיות לקידום, ומשאיר לכם אפשרות להתפנות לטיפול במשימות הדחופות, במקום לנבור ולחפש אותן.

איתי טאו
איתי טאו

איתי טאו

מנהל פרוייקטים בחברת WebGuru לקידום אתרים בגוגל, בעל ניסיון עשיר בניהול ועריכת תוכן באתרים מובילים, ובזמן הפנוי גם גאדג'טולוג, בחיפוש מתמיד אחר אפליקציות וכלים לקידום אתרים ולחיים נוחים יותר (על כלים נוספים תוכלו לקרוא גם כאן).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *