איך לשפר מהירות טעינה של אתר, חמישה טיפים פשוטים (שעובדים)

מהרגע שמבקרים נכנסים לאתר שלכם, אין לכם אפילו שניה לבזבז. הקשב שלהם נמוך, הוואטסאפ והאינסטגרם לא מפסיקים להתעדכן, ואם האתר שלכם לא יטען באופן מיידי הם פשוט יעזבו. מחקרים בתחום בדקו ומצאו שזמן טעינה של מעל שלוש שניות יביא לאובדן 60% מהמבקרים.

אז מה אפשר לעשות? השקעתם בבניית האתר, קידמתם אותו כראוי, ובסוף עוד תיפלו על מהירויות טעינה? לא אם זה תלוי בי. המוחות המבריקים של ימינו ויתרו על לימודי הרפואה והעבירו ימים כלילות בנסיון לפתח פתרונות בדיוק למטרה הזו, ואני כאן כדי לספר לכם על האפשרויות.

כל אחת מחמש הדרכים הבאות תסייע בשיפור מהירות הטעינה של האתר שלכם. אני ממליץ להשתמש בכלי בדיקת מהירות כמו Sucuri Load Time Tester, GTmetrix, או PageSpeed Insights, ולהשוות את התוצאות לפני ואחרי. בואו נתחיל.

אופטימיזציה לתמונות

סיפרו לכם שתמונה שווה אלף מילים? מבחינת הגודל הדיגיטלי שלה, תמונה שוקלת יותר מפי 100,000 ממילה רגילה. כל מבקר באתר שלכם צריך להוריד את התמונות למכשיר שלו, וככל שהן שוקלות יותר, כך מתארך זמן הטעינה.

דרך מצויינת להאיץ את זמני הטעינה היא לבצע אופטימיזציה לתמונות על מנת להפחית את משקלן. אני לא מצליח להבדיל בין אפור בהיר לאפור עכבר, אבל אפילו חדי הראייה שביניכם לא יוכלו להבדיל בין תמונה מקורית לתמונה שעברה אופטימיזציה. כלי האופטימיזציה של היום מסוגלים לכווץ תמונה בעשרות אחוזים מבלי לפגוע באיכות.

אחד מהכלים האהובים עלי לכיווץ תמונות נמצא כאן. גררו קובץ תמונה מהמחשב שלכם לעיגול הנחמד שבעמוד, ותוך שניות תוכלו להוריד אותה אחרי אופטימיזציה. קיימים גם תוספים ל-WordPress כמו WP Smush שיעשו את העבודה בשבילכם ובאופן אוטומטי.

אם תקפידו להשתמש רק בתמונות שעברו אופטימיזציה, תוכלו לשפר במכפילים את מהירות טעינת העמודים באתר שלכם.

תוספי מטמון וכיווץ

האשמים המיידיים בזמני טעינה איטיים הם כמעט תמיד התמונות והסרטונים. עם זאת, אתרי אינטרנט בנויים מרכיבים נוספים ביניהם קוד האתר, פונטים לטקסט, סקריפטים של סטטיסטיקות ותוספים, גליונות עיצוב, ועוד. אם נצליח לצמצם את המשקל והכמות של כל הרכיבים האלו, נשפר את מהירות הטעינה.

ב-WordPress תוכלו למצוא תוספים רבים למטרה זו. התוספים האלו משתמשים באלגוריתמים מיוחדים לכיווץ קוד, מוחקים כל רווח ותו שלא רלוונטיים לפעולתו, ומנצלים את זכרון המטמון של המבקרים כדי לשמור אצלם חלקים מהמידע. כך מתאפשר למבקרים חדשים וחוזרים באתר שלכם להנות מזמני טעינה מהירים יותר.

אני משתמש בעיקר בתוספים W3 Total Cache ו-WP Rocket. הם מאפשרים לכם לבחור בדיוק אילו אפשרויות כיווץ ומטמון תרצו להפעיל, ועם WP Rocket תקבלו גם יכולות מגניבות כמו lazy load – שטוענת את התמונות רק כשהגולשים מגיעים אליהן.

CDN

CDN, או רשת שילוח תוכן (ראשי תיבות של Content Distribution Network), היא המצאה כל כך פשוטה וכל כך גאונית. אנחנו לא נוסעים עד למחלבה של טרה בכל פעם שנגמר החלב במקרר, אז למה שהמבקרים שלנו יסעו עד אלינו בכל פעם שהם נכנסים לאתר?

שרתי CDN ממוקמים ברחבי העולם, וכל שרת שומר אצלו את כל המידע על האתר שלכם. מי שמנסה לגשת לאתר לא צריך לעבור את כל המרחק עד השרת הראשי שלכם, אלא פשוט להגיע לשרת ה-CDN הקרוב ביותר. ממש כמו מכולת שכונתית שפתוחה 24/7.

CDN מאפשרת להפחית את צריכת התעבורה ואת העומס על השרת, ולהשתמש ביכולות השילוח המתקדמות של שרתי ה-CDN כדי לספק זמני טעינה מהירים למבקרים מכל העולם. CloudFlare היא אחת מחברות ה-CDN המובילות בעולם, וחברות אחסון רבות מציעות אינטגרציה איתה. בדקו מה המצב עם חברת האחסון שלכם.

אחסנו קרוב לקהל שלכם

CDN היא אפשרות אלגנטית, אך בחברות אחסון רבות יש לה עלות נפרדת, והיא דורשת פתיחת חשבון והגדרות נוספות. אם קהל המבקרים שלכם ממוקם באותו אזור גאוגרפי, אחת מהדרכים הטובות ביותר לספק לו תוכן במהירות היא לבחור שרת שקרוב אליו.

המידע באינטרנט טס במהירות האור על גבי סיבים אופטיים בתשתיות מתקדמות, אבל המרחק בין ישראל וארה"ב לנצח ישאר אותו המרחק. גם לאור לוקח פחות זמן להגיע מפתח תקווה לתל אביב מאשר מבוסטון. לכן, במקום לאחסן במרכז נתונים אמריקאי אתר שמיועד לקהל ישראלי, בחרו מרכז נתונים שקרוב לקהל היעד שלכם.

אחסון בחוות שרתים ישראלית, כמו זו של בזק בינלאומי בפתח תקווה, יספק למבקרים שלכם מהארץ מהירויות טעינה גבוהות יותר. אמסטרדם היא בחירה נפוצה עבור קהלים אירופאים, וסינגפור היא גן עדן למרכזי נתונים עבור הודו והסביבה. פשוט בדקו איפה מרכזי הנתונים בחברת האחסון שלכם ממוקמים, ובחרו בהתאם.

בחרו חברת אחסון טובה

לא כל חברות אחסון האתרים מספקות שירות מצויין. למען האמת, חלקן מתקשות במתן שירות סביר. תוכלו לעשות אופטימיזציה לכל פיקסל ופיקסל עד מחר, אבל שרת גרוע ישאר שרת גרוע. לצערי, זהו המצב עם לא מעט מחברות האחסון בארץ ובעולם.

ישנן עשרות דרכים בהן חברת אחסון יכולה לפגוע בזמני הטעינה של המבקרים שלכם. אלה כוללות שימוש בציוד מיושן (קיימות חברות חצופות המתגאות ב"פיצ'רים" מימי המנדט כמו כונני HDD ומערכת הפעלה Windows Server 2003), הקצאת RAM קמצנית, תעבורה מוגבלת, חיבורים איטיים לאינטרנט, ועוד.

איך נמנעים מאסון? בודקים ברשימת חברות אחסון האתרים המומלצות בישראל על פי WebsitePlanet. קראו בעיון את הביקורת על כל חברה, שימו לב לביקורות המשתמשים, וקבלו החלטה מושכלת שמתאימה לצרכים שלכם. אני חייב לומר שהדרך שבה הם עשו את הבדיקה של חברות האחסון, מעוררת הערכה וגורמת לי להרגיש שלא סתם מנסים לפרסם כאן חברות של השכן או הדוד.

מחשבות לסיום

שיפור מהירויות הטעינה של אתר אינטרנט הוא לא עסק מסובך, אבל הוא דורש מכם להבין את הבעיות הקיימות ולפעול בהתאם. השתמשו רק בתמונות שעברו אופטימיזציה, הבינו איפה קהל היעד שלכם נמצא, ובחרו מרכז נתונים שקרוב אליו.

אם עולה הצורך, השתמשו בתוספי מטמון וב-CDN, אבל הכי חשוב – בחרו בחוכמה את חברת האחסון שלכם. חברת אחסון מעולה תספק את כל האפשרויות הדרושות להאצת האתר שלכם, ותסייע לכם לכל אורך הדרך עם ביצוע פעולות האופטימיזציה.

המון בהצלחה!

אליאב לנקרי
אליאב לנקרי

אליאב לנקרי

בעלים של חברת GH.A שיווק דיגיטלי. מומחה באסטרטגיות לקידום אתרים נקיות לאורך זמן. כותב את הבלוג שמולכם כבר למעלה מ-7 שנים בגלל הכיף שבתחום. מקדם אתרים ברוב הפעמים תחת הכובע הלבן ☺- אבל במקרים מסויימים יודע גם לעבור לצד השחור ☻.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *