5 בדיקות שצריך לעשות לפני שמתחילים בשיווק אתר

תקלות ובעיות עלולות לקרות לכל אחד ובכל שלב. כאשר מקדמים אתר, חשוב מאוד למנות מישהו שיהיה אחראי על בדיקת תקלות באתר. לדעתי אין מישהו יותר מתאים לכך מאשר מקדם האתר. הרי הוא עובד על האתר באופן יומיומי ובסופו של דבר תפקידו הוא גם לגשר בין בעל האתר ולבין מנהל ו/או או בונה האתר. בעקבות תקלות שונות למדתי שחובה לבצע בדיקות באתר לעיתים קרובות, וכשמדובר באתרים חדשים אז לפחות פעם בשבוע. ישנן תקלות שעלולות לקרות, אבל הפעם אתייחס רק ל-5 מהן.

מספרי 1-800 / 1-700

1-700 הוא מספר מוזל. על תחילת השיחה משלם המתקשר ובעל הקו משלם על המשך השיחה. 1-800 הוא מספר עליו משלם בעליו במלואו, וזהו יתרון גדול כאשר הלקוח שלכם בוחר לאפשר ללקוחות שלו להתקשר בחינם או במחיר מוזל. יחד עם היתרון הזה מגיע גם חיסרון.

מספרי 1700 או 1800

לא אחת גיליתי שמספרי 1-700 אינם פועלים אצל חלק מהפונים, באחד הימים הפנתי לקוח פוטנציאלי ללקוח שלי דרך מספר ה 1-700 של האתר, הלקוח לא קיבל צליל חיוג אלא ישר את ההודעה –  "המספר שחייגת אליו –  איננו מחובר". התקשרתי גם מהנייד שלי וקיבלתי את אותה ההודעה. ביקשתי מאחרים שיצרו קשר דרך ספקים סלולריים שונים כמו גם דרך קווים נייחים, והם הצליחו ליצור קשר. במקרה זה חשוב שיופיע טלפון נוסף לצד מספר ה 1-700.
הקפידו לבדוק אחת לכמה שבועות שמספרי הטלפון באתר פועלים כמו שצריך.

טופס צור קשר פגום

צריך לוודא שהכל עובד לפני שמתחילים בשיווק
צריך לוודא שהכל עובד לפני שמתחילים בשיווק

תקלות בשרת, הגדרה לא נכונה של המייל או כל טעות אחרת שנגרמת כתוצאה מהתעסקות בפרטי האתר, עלולות להוביל לכך שפרטים ששולחים לקוחות דרך טופס יצירת הקשר הולכים לאיבוד. למשל, סביר להניח שחברה שבנת אתר כלשהו, תגדיר בתחילת הדרך את המייל שלה כמייל אליו יגיעו הפניות עד שתוסדר ללקוח כתובת מייל שלו. במקרים מסוימים, לקוחות דווקא מעדיפים שההודעות מהפניות יגיעו גם למנהל האתר או למקדם כדי שהם יעדכנו אותו. ביום שבו הקמתי את האתר שלי, ולמרות שהגדרות המייל עשו רושם שבוצעו כמו שצריך, בדקתי את הטופס ליצרת הקשר והסתבר שהפניות לא מגיעות למייל שלי. פניתי לבונה האתר והוא ביצע הגדרה מחדש. באתרים ותיקים המקבלים פניות באופן יומיומי, הפסקת הפניות יכולה להיות האינדיקציה לתקלה, ולכן מספיק לבצע בדיקה פעם בחודש. באתרים חדשים, שעדיין לא מגיעות אליהן פניות, רצוי לבצע בדיקה אחת לשבוע.

דפי 404

בדיקת דפים מאנדקסים בגוגל יש לבצע לא רק במקרה של אתר חדש שקיבלם לקידום אלא גם במקרה הבא: הלקוח שלכם החליט לעצב את האתר שלו מחדש ו/או לשנות את המבנה שלו? יש ליצור קשר עם בונה האתר ולשאול אותו האם כל כתובות הדפים של האתר יישארו כפי שהן או שהן ישתנו. במידה והכתובות ישתנו, הקפידו על כך שבונה האתר יבצע הפניות 301 לכל הדפים גם אם מדובר באתר עם מאות או אלפי דפים. אם לא, תיווצר כמות גדולה של דפי 404 ואז האתר עלול לאבד את מיקומו בגוגל ו /או שהגולשים יגיעו לדפים מקודמים שאין בהם כלום. חשוב לבצע בדיקת זו בשגרה במקרה שהלקוח מבצע ביוזמתו שינויים באתר ולא מעדכן אתכם.
קראו עוד על שגיאות 404 ואיך להתמודד איתן

בדיקה בכלי מנהל האתרים

לאחר שהאתר עוצב מחדש בדקו בכלי מנהל האתרים בקטגורית "סריקה" האם יש דפים שלא נמצאו. במידה וגילים שזה המקרה, מהרו לבצע הפניות לכל הדפים האבודים. למה בעצם גורם דף 404? הוא פוגע בחוויית המשתמש וכתוצאה מכך עלול להזיק לקידום האתר. כשגוגל סורק את האתר ומגלה דפי 404, המיקומים עלולים להיפגע מכיוון שהאתר עלול להיראות כלא כרלוונטי לא רק לגולש  אלא גם לגוגל.  אי טיפול ב 404 הוא כמו להפנות חבר שלכם לדירה ישנה אחרי שעברתם לדירה חדשה.

שגיאות רבותיי, שגיאות.
שגיאות רבותיי, שגיאות.

דפים שנוצרים באופן אוטומטי

תוכן שנוצר באופן אוטומטי - תנסו לקרוא
תוכן שנוצר באופן אוטומטי – תנסו לקרוא

כולם יודעים שעדכן תוכן 2-3 פעמים בשבוע באתר הוא חשוב מאוד, בעיקר תוכן איכותי עם ערך מוסף. נכון להיום גם תוכן SEO סטנדרטי שמתעדכן פעם ביום, משפיע משפר בצורה משמעותית  את דירוגי האתר. לא כל לקוח יכול להרשות לעצמו להקציב סכום לכתיבת מאמרים איכותיים באופן יומיומי. אז מה חלק מבעלי האתרים עושים במקרה זה? מתקינים תוכנות שמחוללות דפי תוכן חדשים מתוך מאמרים קיימים.  האמת היא שלא תמיד זה מגיע ביוזמת בעל האתר, לפעמים חברות קידום עושות זאת כדי לזרז את העבודה. למרות שלא נוצר תוכן כפול, אלא תוכן שמשוכתב באופן אוטומטי, התוצאות עלולות להיות מזיקות מ 2 סיבות:

התוכן לא תורם בשום אופן לגולש והוא נראה רע. תארו לכם שהגולש נכנס לאתר שלכם ורואה תוכן שנוצר אוטומטית ע"י מכונה והוא נראה כך:

בבדיקה ידנית של גוגל –  האתר עלול להיענש על שימוש בתוכנה זו גם אם המאמרים הללו לא אובחנו באופן אלגוריתמי כספאם.

אז כאשר אתם מתחילים לקדם אתר –  תבדקו טוב שאין בו מאמרים מלאכותיים ונטרלו את התוכנה שמחוללת תוכן באופן אוטומטי.

קישורים מזיקים

לפני כמה חודשים קיבלתי אתר חדש לקידום בתחום די תחרותי. די מהר התברר לי שלאתר מופנים מאות קישורים על מילת המפתח המרכזית שלו לדף הבית . הזהרתי את הלקוח שבכל יום האתר עלול לחטוף עונש ואמרתי לו שלא היה ברור לי איך הוא לא חטף עונש עד היום. מצד אחד חששתי להסיר את הקישורים, כי מה שלא שבור אין צורך לתקן. מצד שני הייתי מוכן לכך שהאתר ייענש ע"י גוגל. בעודי מתלבט ומתייעץ עם מקדמים אתרים –  הגיע העונש מגוגל כך שבסופו של דבר נאלצתי להשתמש ב Disavow Tool  על מנת להגיש בקשת התעלמות מהקישורים המזיקים. תוך כמה ימים מרגע שהגשתי את הבקשה –  האתר חזר להופיע במנוע החיפוש.

מקרה דומה קרה לאליאבוס לפני מספר חודשים עם 600 אלף קישורי ספאם שנוצרו במכוון ע"י אחד המתחרים של לקוחה שלו

 הקפידו לעקוב אחר הקישורים לפחות אחת לשבוע

לא תמיד קישורים כאלה נוצרים ע"י חברות שמקדמות באופן שחור. לפעמים מתחרים מפנים בכוונה קישורים כדי לסלק את המתחרה ממנוע החיפוש. בדקו אחת לשבוע את הקישורים הנכנסים לאתר. זיהיתם כמות גדולה של קישורים מזיקים? הסירו אותם מיד גם אם נראה לכם שהם תורמים לקידום האתר. בסופו של דבר העונש יגיע במוקדם או במאוחר אם לא תעשו זאת.

נתן ליכטר
נתן ליכטר

נתן ליכטר

בעל תואר ראשון בתקשורת. בוגר קורס SEO (מכללת Ness), מבקר קולנוע באתר "סרט", מכור למוזיקה אלקטרונית פסיכדלית (בלוגר לשעבר) ובעל עסק לקידום אתרים וכתיבת תוכן - www.lichterseo.com .

2 תגובות על “5 בדיקות שצריך לעשות לפני שמתחילים בשיווק אתר

  • יולי 14, 2014 1:57 am

    רציתי להמליץ על עוד מספר בדיקות,
    1 . בדיקת מהירות האתר, יש לנושא חשיבות מכרעת, במאמר שקראתי לאחרונה נמצא שאתר שזמן הטעינה שלו הוא למעלה מ 9 שניות מאמבד כ 60 אחוז מהטרפיק שלו.
    2 . בדיקת תאימות לכלל הדפדפנים, רבים ממקדמי האתרים אינם בודקים אם האתר עולה בכל הדפדפנים ובכך אפשר ליצור באונס רייט שלילי

    הגב
    • אליאב לנקרי
      יולי 15, 2014 2:26 pm

      מחזק את דברייך.

      לגבי האתר עם ה-9 שניות, קשה לי להאמין שיש אתרים כאלו בימים אלו…זה צריך להיות וובמאסטר פרמיטיבי מאוד.

      הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *