אחת ולתמיד – מה זה Growth Hacking?

אם אתם עוקבים אחרי כל עולם הסטארטאפים בשנים האחרונות כנראה שמתם לב למושג חדש שנכנס ללקסיקון – Growth Hacking או הטייטל החדש לעובדים Growth Hacker. הגיע הזמן לעשות פה סדר. מאיפה המושג הזה הגיע? ולמה צריכים את מר Growth Hacker אצלכם בחברה\סטארטאפ. 

מתי זה התחיל?

בשנת 2010, שון אליס (Sean Ellis) היה אחד האנשים המוצלחים בעמק הסיליקון, הוא עזר לחברת ולסטארטאפים להגדיל את כמות המשתמשים שלהם ולחלק אפילו עזר בהנפקתם. העסק של שון היה מבוסס עליו בלבד, את כל התהליכים, המערכות הקמפיינים הקים בעצמו. לאחר שהצליח להביא לחברות הצלחות רבות, תכנן להעביר את השרביט לאדם אחר שימשיך בכל חברה את מה שהתחיל ועשה מעולה – כאן התחילה הבעיה.

האיזכור של המילה Growth Hacking ברשת מאז שנת 2010:

שון קיבל עשרות קורות חיים של אנשים רלוונטיים ולגיטימיים (אנשים שעסקו בשיווק אונליין וכו') אבל משהו לא הרגיש לו 100%. הוא ידע שהוא צריך מישהו שאינו עושה שיווק מסורתי (לפי הספר), אלא מישהו יצירתי שחושב מחוץ לקופסה שמבין במספר תחומי שיווק, קוד וניהול מוצר, לאחר שהבין שהוא צריך מישהו שעוסק בצמיחה של סטארטאפים העלה שון לבלוג האישי שלו פוסט שמסביר בדיוק מה הוא מחפש:

הפוסט שהעלה לבלוג: Find a Growth Hacker for Your Startup
הפוסט שהעלה לבלוג: Find a Growth Hacker for Your Startup

האקר-צמיחה (Growth Hacker) אינו משווק ואינו עדיף על משווק. מטרתו העיקרית היא להבטיח צמיחה לסטארטאפ\עסק.

ההגדרה למושג Growth Hacking

מציאת דרכים לגידול בסיס המשתמשים של הסטארטאפ\עסק תוך כדי השפעה ושינוי גורמים רבים בעסק במינימום הוצאות, לדוגמא:
חוויית משתמש UX/UI – שיפור של צבע של כפתור באתר יכול להשפיע ולשנות את כל תהליך הצמיחה של עסק
קידום אתר \ תוכןקידום אתרים אורגני לאתר יכול להביא מאות ואלפי משתמשים חדשים לאתר
שיווק באימייל – יצירה של ניוזלטר עם מסר מוצלח יכולה לשמר את כמות המשתמשים הקיימת ואולי להפיץ את השמועה
רשתות חברתיות – פרסום פוסט בפייסבוק או בטוויטר יכול להיות וויראלי ולהגדיל את בסיס המשתמשים באפליקציה או באתר
אנליטיקס \ סטטיסטיקות – מעקב אחרי מספרים יכול להדליק לנו נורות אדומות בזמן ולהבין מה הגולשים שלנו אוהבים ומה פחות

מיהו Growth Hacker?

לפני הכל, צריך להבין מיהו האקר (Hacker), האקר הוא אחד שמשיג את המטרות שלו בדרכים לא רגילות, או נכון יותר לומר – כל האמצעים כשרים להגיע למטרה. זה אומר שאותו האקר יחשוב בדרך יצירתית ולא שגרתית.

אז ממה שהבנו עד כה, האקר-צמיחה (Growth Hacker) הוא אחד שיעשה את כל הנדרש במטרה להגדיל את כמות הלקוחות והמשתמשים של העסק. האקר צמיחה בדרך כלל אדם טכני, עם ידע בקוד (תכנות) וניסיון רב בערוצי השיווק השונים שיודע לחתוך באומץ מהלכים וקמפיינים שלא צלחו בהתבסס על נתונים ו-A/B testing. חברו הטוב ביותר הוא האנליטיקס.

חשוב לדעת:
כל חברה לוקחת את ההגדרה Growth Hacking למקום שמתאים לה ובמקרים רבים "מעצבת" אותו לפי צרכייה. אך המטרה בסופו של דבר זהה אצל כולם.

אליאב לנקרי
אליאב לנקרי

אליאב לנקרי

בעלים של חברת GH.A שיווק דיגיטלי. מומחה באסטרטגיות לקידום אתרים נקיות לאורך זמן. כותב את הבלוג שמולכם כבר למעלה מ-7 שנים בגלל הכיף שבתחום. מקדם אתרים ברוב הפעמים תחת הכובע הלבן ☺- אבל במקרים מסויימים יודע גם לעבור לצד השחור ☻.

2 תגובות על “אחת ולתמיד – מה זה Growth Hacking?

  • אוקטובר 26, 2016 7:01 am

    אם יש לך מוצר טוב לסטארטאפ, אתר מקודם טוב עם UX/UI איכותי, ידע באנליטיקס \ סטטיסטיקות ועוד גם יכולות וניסיון בשיווק במייל ורשתות חברתיות – העסק שלך ישגשג וזה בטוח!

    כל מה שנשאר זה ה"עסקים" שמאחורי הקלעים, איש מכירות טוב, לדעת לסגור לקוחות ולעשות להם RETENTION כמו שצריך, שיפור / שינוי / שדרוג של המוצר או הוספת מוצרים נוספים ושירותים נוספים כדי להמשיך לגדול. העניין העסקי הוא מאד חשוב ואיש עסקים מפולפל שמקושר עם כל העולם ואשתו זה גם חשוב מאד 🙂

    כאיש SEO בעצמי ומשווק עם הרבה שנות ניסיון אני יכול להגיד בטוח שGROWTH HACKING זה דבר נפלא, כל כך הרבה עסקים לא מצליחים ונופלים כי אין להם את השילוב המנצח הזה.

    הגב
  • מרץ 21, 2020 1:20 pm

    הי
    מה עלי ללמוד בקורסים באינטרנט בשביל להתמקצע בזירה זו???

    תודה incha3@gmail.com

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *